Edmond Couchot
Encyclopedia

Life and work

Couchot is a Doctor of aesthetics
Aesthetics
Aesthetics is a branch of philosophy dealing with the nature of beauty, art, and taste, and with the creation and appreciation of beauty. It is more scientifically defined as the study of sensory or sensori-emotional values, sometimes called judgments of sentiment and taste...

 in the visual arts. From 1982-2000 he headed the department of Arts and Technologies of the Image at the University Paris VIII. He continues to take part in speculative and hands-on study of digital
Digital
A digital system is a data technology that uses discrete values. By contrast, non-digital systems use a continuous range of values to represent information...

 imagery and virtual reality
Virtual reality
Virtual reality , also known as virtuality, is a term that applies to computer-simulated environments that can simulate physical presence in places in the real world, as well as in imaginary worlds...

 at University Paris VIII.

As a theoretician Dr. Couchot is interested in the connection between art and technology, in particular between the visual arts and data-processing techniques. He has published approximately 100 articles on the digital
Digital
A digital system is a data technology that uses discrete values. By contrast, non-digital systems use a continuous range of values to represent information...

 and 3 books.

As a visual artist Dr. Couchot formed cybernetic devices requiring the participation of the spectator in the 1960s. He has extended his investigate with digital interactive work and has been involved in numerous international digital art
Digital art
Digital art is a general term for a range of artistic works and practices that use digital technology as an essential part of the creative and/or presentation process...

 exhibitions.

Articles

  • «Le fantôme d'Humphrey Bogart ou Quelques questions sur la technologie», Recherches sociologiques, Les sociologies, volume XIII, N°1-2, 1982.
  • «La synthèse numérique de l'image : vers un nouvel ordre visuel», revue Traverses, n°26, octobre 1982.
  • «Prise de vue, prise de temps», Les cahiers de la photo, n°8, mars 1983.
  • «Images numériques» («Digital images») et
  • «Images et Electricité» («Images and Electricity»), catalogue de l'exposition «Electra», Musée d'Art Moderne de la Ville de Paris, décembre 1983.
  • «Image puissance image», Revue d'esthétique, n°7, juin 1984.
  • «Sens et contiguïté : la contagion de l'image», revue Traverses, n°32, août 1984.
  • «Les lendemains de la machine», ouvrage collectif autour de l'exposition «Les Immatériaux», 1984, 34 auteurs pour un colloque, CCI-Centre Georges Pompidou, mars 1985.
  • «Hybridations», ouvrage collectif Modernes et après ; les Immatériaux, Autrement, avril 1985.
  • «Entrée des artistes», ouvrage collectif La provocation : Hommes et machines en société, CESTA, mai 1985.
  • «A la recherche du Temps réel», revue Traverses, n°35, septembre 1985.
  • «Tissage, Métissage : une culture numérique», actes du colloque «L'Imaginaire numérique», Imaginaire numérique, Hermès, avril 1986.
  • «Temps numérique et communication», revue Temps libre, 1985.
  • «Une double compétence : pourquoi faire?», actes de «La semaine de l'image électronique», CESTA, avril 1986.
  • «(Le masque et l'écran)», Revue d'esthétique, n°10, (Vidéo-Vidéo), juillet 1986.
  • «Von Bild zur Digitalkultur», Ars electronica 86 ; Computer Tage, actes du colloque de Linz, juin 1986.
  • «The training of artists in computer graphics», Computers and the Humanities, Paradigm Press, inc., Osprey, Florida, États-Unis, juillet-septembre 1986.
  • «Médias et Immédias», ouvrage collectif Art et Communication, Osiris, Paris, décembre 1986.
  • «La mémoire vive», Japon, Art vivant, n°1, janvier 1987.
  • «Les deux mondes», actes du 2e colloque «L'Imaginaire numérique», Imaginaire numérique, Hermès,1986.
  • «Sujet, Objet, Image», ouvrage collectif Nouvelles images, nouveau réel – Cahier internationaux de sociologie, PUF, Paris, janvier-juin 1987.
  • «Pluie, vapeur et vitesse – Lumière et calcul dans les processus automatiques de génération d'images», collectif La vitesse, revue Corps écrit, n°24, PUF, Paris, décembre 1987.
  • «Synthèse et simulation : l'autre image», ouvrage collectif Contre-bande, revue Hors-Cadre, PUV, avril 1988.
  • «Vices et vertus du virtuel», in actes du colloqueVers une culture de l'interactivité, Cité des Sciences et de l'Industrie, La Villette, Paris, mai 1988.
  • «La mosaïque ordonnée ou l'écran saisi par le calcul», Revue d'esthétique, septembre 1988.
  • «L'Odyssée, mille fois ou Les machines à langage», revue Traverses, n° 44-45, août 1988.
  • «HD-GC, une hybridation nécessaire», Computer Image & Hi-vision, CG 88, Tokyo, novembre 1988.
  • «La synthèse du temps», Les chemins du virtuel : Simulation informatique et création industrielle, Cahiers du CCI, Centre Georges Pompidou, Paris, avril 1989.
  • «Des images en quête d'auteur», ouvrage collectif Faire image, PUV, juillet 1989.
  • «Art et technique. L'émergence du numérique», collectif Arts de l'ère numérique, revue La pensée, n° 268, mars-avril 1989.
  • «Les années de la synthèse», catalogue de l'exposition Nos années 80, Fondation Cartier, juin 1989.
  • «La question du temps dans les techniques électroniques et numériques de l'image», 3e semaine internationale de Vidéo, Saint-Gervais Genève, novembre 1989.
  • «Programmer l'invisible», revue Littérature, Anatomie de l'emblème, n° 78, mai 1990.
  • «Boites noires», catalogue de l'exposition Art vidéo/ Art cinéma/ Art ordinateur, Paris, janvier 1990.
  • «Trance machines» (en anglais et en néerlandais), in catalogue de l'exposition What a wonderful world! Music video in architecture, Groningen Museum, Pays-Bas, 1990.
  • «De la représentation à la simulation. Evolution des techniques et des arts de la figuration», Culture technique (Images, techniques et société), février 1991.
  • «De la représentation à la simulation. Evolution des techniques et des arts de la figuration», revue Culture technique (Images, techniques et société), février 1991.
  • «Un fracassant Big Bang», revue Cinémas, Québec, 1991.
  • «Die Spiele des Realen und des Virtuellen», Digitaler Schein Ästhetik der elektronischen Medien Herausgegeben von Florian Rötzer, edition Suhrkamp, 1991.
  • «Une responsabilité assistée? Esthétique de la simulation», revue Art Press (Nouvelles technologies...), 1991.
  • «Utopie et uchronie : les univers virtuels de la simulation numérique», in Actes du quatrième colloque international de science-fiction de Nice, Revue du Centre de la Métaphore, Nice-Sophia Antipolis, 1992.
  • «Résonance. La condition d’intelligibilité de l’image», revue Littérature (La moiré de l’image), octobre 1992.
  • «Incidence du numérique sur l’art», revue Le Croquant, n° 12, 1992.
  • «Une marge étroite mais fertile (À l’interface du réel et du virtuel)», Revue virtuelle, n° 1, Centre G. Pompidou, avril 1992.
  • «L’interactivité dans la relation homme/machine», en collaboration avec M. Bret et M.-H. Tramus, collectif Les clés d’une communication réussie, Dunod, Paris, 1992.
  • « Zwischen Reellem und Virtuellem : Die Kunst der Hybridation », in Cyberspace. Zum medialem Gesamtkunstwerk, Boer, Munich, 1993.
  • « Les objets-temps : Au-delà de la forme », catalogue de l’exposition Design, du XIXe au XXIe siècle, Flammarion, mai 1993.
  • « Des outils, des mots et des figures. Vers un nouvel état de l’art », revue Réseaux, CNET, septembre 1993.
  • « Da Representação à Simulação », A imagen-machina. A era das tecnologias do virtual, UFRJ, Rio de Janeiro, novembre 1993.
  • « Le geste et le calcul », revue Protée, automne 1993.
  • « Rupture et continuité – Les incidences du numérique sur l’art contemporain », collectif L’art d’aujourd’hui – Nouveaux concepts, nouveaux outils, revue Les Papiers, Presse Universitaires du Mirail, Toulouse, 1994.
  • « Rupture et continuité – Les incidences du numérique sur l’art contemporain », collectif L’art d’aujourd’hui – Nouveaux concepts, nouveaux outils, revue Les Papiers, Presses Universitaires du Mirail, Toulouse, 1994.
  • « Au-delà du cinéma. Image et temps numériques », actes du colloque Le temps au cinéma, Revue Cinémas, AQEC, Québec, 1994.
  • « Between the Real and the Virtual : The art of hybridization », Annual InterCommunication, Tokyo, 1994.
  • « Images, automatisme et subjectivité », publications du Collège iconique, groupe de recherche du Dépôt Légal, INA, 1994.
  • « Un supplément de temps. De la synthèse de l’image à la synthèse du temps »,

actes du colloque La pensée de l’image, revue Littérature, 1994.
  • « Le temps réel et l’interactivité dans les arts visuels », Technoculture Matrix, NTT Publishing, Tokyo, juin 1994, (en japonais).
  • « Les promesses de l’hybridation numérique », X, l’œuvre en procès, ouvrage collectif, Publications de la Sorbonne, janvier 1996.
  • « Du style et des images de synthèse », revue LIGEIA, n° 17-18, 1995-96.
  • « L’imagerie virtuelle : une entreprise de purification du réel », actes du colloque L’image – le su et l’insu, Sorbonne, 25 mars 1995, paru en septembre 1996.
  • « Des changements dans la hiérarchie du sensible – Le retour du corps », in Les Cinq sens et la création – Art, technologie et création, Champ Vallon, 1996.
  • « Entre lo real y lo virtual : un arte de la hibridación », in Arte en la era electrónica, Claudia Giametti, ed., Barcelona, 1997.
  • « Autre corps, autre image – autre image, autre corps », in Epipháneia, Minervini Editore, Napoli, avril 1997.
  • « A arte pode ainda ser um relógio que adiante ? O author, a obra e o espectador na hora do tempo real », in A arte no século XXXI, UNESP, Brésil, 1997.
  • « Problem czasu w elektronicznych i cyfrowych technicach obrazu », revue OPCJE, Pologne, 1997.« Présence et présent du corps dans les arts interactifs », in Pour une Écologie des Médias, Revue ASTARTI-Pour l’Art Audiovisuel, Paris, 1998.
  • « Un hyperlien social ? », in Troisième Millénaire, le lien social, Revue La Mazarine, juin 1999.
  • « Medien und Neu ‘Medien’ : Von der Kommunikation zur Kommutation », Bield, Medium, Kunst, Wilhelm Fink Verlag, München, 1999.
  • « Contact et calcul dans les techniques figuratives », Revue Nouvelles de l’estampe, n° 167-8, BN de France, 1999-2000.
  • « L’art numérique : dissolution ou hybridation? », Revue Recherches en Esthétique, n° 6, oct. 2000.
  • « L’embarquement pour Cyber. Mythes et réalités de l’art en réseau », Revue d’Esthétique, n° 39, juillet 2001.
  • « La critique face à l’art numérique : Une introduction à la question », actes du séminaire Interart 1999-2000 — La Critique : le rapport à l’œuvre —, Klincksieck 2001 ; cet article est en ligne sur les sites du CICV et de l’Université de Rennes (revue en ligne Solaris).
  • « Digital Hybridisation. A Technique, an Aesthetic », Revue Convergence, n° 4, décembre 2002.
  • « L’art numérique », Encyclopaedia Universalis, 2002.
  • « De la communication à la commutation : l’art et le Web », Revue Ligeia — Art et Multimédia —, juillet-décembre 2003.
  • «Virtuel» & «Arts technologiques», Grand Dictionnaire de la Philosophie, Larousse, Paris, 2003.
  • «A segunda interativida. Em direção a novas práticas artísticas», in collaboration with M.-H. Tramus & M. Bret, Arte e vida no século XXI, UNESP, Brazil,2003.
  • « Corps hybrides, les jeux du réel et du virtuel », Revue Visio, Actes du 6e congrès international de sémiotique visuelle, Québec, 2004.
  • à paraître :

« The Automatization of Figurative Techniques: towards the Autonomous Image », in Media Art History (titre provisoire), MIT Press, EU.

Books

  • Image. De l'optique au numérique, Hermès, Paris, 1988.
  • La Technologie dans l’art. De la photographie à la réalité virtuelle, Éditions Jacqueline Chambon, 1998 ; 271 pages.

A tecnologia na arte. Da fotografica à realidade virtual, (traduction en portugais par Sandra Rey de La technologie dans l’art. De la photographie à la réalité virtuelle), 2003, Universidade federal do Rio Grande do Sul, 319 pages.
  • Dialogues sur l’art et la technologie Autour d’Edmond Couchot, sous la direction de François Soulages, L’Harmattan, 2001.
  • L’Art numérique. Comment la technologie vient au monde de l’art, Flammarion, février 2003, en collaboration avec Norbert Hillaire.

Réédition en 2005, chez le même éditeur, collection "Champs".
  • Des Images, du temps et des machines, édité Actes Sud, 2007
  • La plume (1988) (en collaboration avec Michel Bret)
  • Pissenlit (1990) (en collaboration avec Michel Bret)

Ces œuvres (in progress) ont subi de très nombreuse modifications depuis leur origine et ont fait l'objet des expositions suivantes

Digital Installations

  • 1988 Pixim (Paris
    Paris
    Paris is the capital and largest city in France, situated on the river Seine, in northern France, at the heart of the Île-de-France region...

    )
  • 1992 The Robots (Nagoya; Japan
    Japan
    Japan is an island nation in East Asia. Located in the Pacific Ocean, it lies to the east of the Sea of Japan, China, North Korea, South Korea and Russia, stretching from the Sea of Okhotsk in the north to the East China Sea and Taiwan in the south...

    )
  • 1995 Press/Enter (Toronto
    Toronto
    Toronto is the provincial capital of Ontario and the largest city in Canada. It is located in Southern Ontario on the northwestern shore of Lake Ontario. A relatively modern city, Toronto's history dates back to the late-18th century, when its land was first purchased by the British monarchy from...

    ; Canada
    Canada
    Canada is a North American country consisting of ten provinces and three territories. Located in the northern part of the continent, it extends from the Atlantic Ocean in the east to the Pacific Ocean in the west, and northward into the Arctic Ocean...

    )
  • 1995 Images du Futur (Montréal
    Montreal
    Montreal is a city in Canada. It is the largest city in the province of Quebec, the second-largest city in Canada and the seventh largest in North America...

    ; Canada
    Canada
    Canada is a North American country consisting of ten provinces and three territories. Located in the northern part of the continent, it extends from the Atlantic Ocean in the east to the Pacific Ocean in the west, and northward into the Arctic Ocean...

    )
  • 1995 Biennale Internationnale de Kwangju (Korea
    Korea
    Korea ) is an East Asian geographic region that is currently divided into two separate sovereign states — North Korea and South Korea. Located on the Korean Peninsula, Korea is bordered by the People's Republic of China to the northwest, Russia to the northeast, and is separated from Japan to the...

    )
  • 1998 Exposition Art virtuel, création interactives

et multisensorielles (Boulogne-Billancourt
Boulogne-Billancourt
Boulogne-Billancourt is a commune in the western suburbs of Paris, France. It is located from the centre of Paris. Boulogne-Billancourt is a sub-prefecture of the Hauts-de-Seine department and the seat of the Arrondissement of Boulogne-Billancourt....

 ; France
France
The French Republic , The French Republic , The French Republic , (commonly known as France , is a unitary semi-presidential republic in Western Europe with several overseas territories and islands located on other continents and in the Indian, Pacific, and Atlantic oceans. Metropolitan France...

)
  • 1999 Bienal Mercosul (Porto Alegre
    Porto Alegre
    Porto Alegre is the tenth most populous municipality in Brazil, with 1,409,939 inhabitants, and the centre of Brazil's fourth largest metropolitan area . It is also the capital city of the southernmost Brazilian state of Rio Grande do Sul. The city is the southernmost capital city of a Brazilian...

     ; Brésil)
  • 2000 Art Numérique (Centre culturel Saint-Exupéry; Reims
    Reims
    Reims , a city in the Champagne-Ardenne region of France, lies east-northeast of Paris. Founded by the Gauls, it became a major city during the period of the Roman Empire....

    )
  • 2001 Art.outsiders (Maison Européenne de la photographie ; Paris
    Paris
    Paris is the capital and largest city in France, situated on the river Seine, in northern France, at the heart of the Île-de-France region...

    )
  • 2003 Le Voyage de l’Homme immobile (Musée d’art contemporain ; Gène)
  • 2005 Natural/Digital (numeriscausa à la Biche de Bère Gallery; Paris
    Paris
    Paris is the capital and largest city in France, situated on the river Seine, in northern France, at the heart of the Île-de-France region...

    )


La Maison Européenne de la Photographie a acquis l’œuvre Je souffle à tout vent, en septembre 2001.

External links

The source of this article is wikipedia, the free encyclopedia.  The text of this article is licensed under the GFDL.
 
x
OK